Monday, March 2, 2009

Kebaikan Pas Perak menyertai BN, kata Mukhriz


Kebaikan PAS Perak untuk menyertai Barisan Nasional (BN) bagi memperkuatkan persatuan Melayu untuk memantapkan kerajaan yang dibentuk di dalam negara, kata anggota jawatankuasa Pemuda Umno Datuk Mukhriz Mahathir .

Mukhriz, yang juga merupakan Anggota Parlimen dari Jerlun, mengatakan PAS harus mempertimbangkan satu alternatif dalam gabungan kursi dari BN, PAS dan Bebas di Perak dalam majlis pembentukkan kerajaan yang kuat dalam negara.

"Jika budaya Melayu disatukan, semua rakyat di Malaysia akan mendapat keuntungan," katanya kepada wartawan dari Persatuan Down Syndrom Malaysia sempena pelancaran gala makan malam, Isnin kelmarin.
Mukhriz berkata dalam kemelut huru - hara politik di Perak peralihan kuasa dari Pakatan Rakyat telah diambil ahli oleh BN.

Dalam undian pemilihan akhir Mac, PAS memenangi enam kerusi, PKR (7) dan 18 DAP untuk membentuk kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Sementara BN memenangi 28 kerusi.

Namun, pembelotan berlaku dari peringkat gabungan menyebabkan persatuan kehilangan majoriti 59 kerusi dan membolehkan BN untuk mengambil alih.

Mukhriz juga mendesak ketua DAP Karpal Singh untuk menghentikan perancangan untuk mengambil tindakan undang - undang terhadap Sultan Azlan Shah di Perak dan menerima kenyataan bahwa BN telah mengambil ahli tampok pemerintahan di Perak.

No comments:

Post a Comment